高麗大学校:インターナショナル・サマー・キャンパス(2024年6月25日〜8月2日)
約6週間のプログラムで、様々な分野の中から自分で授業を選択し、世界中から集まる学生と英語で授業を受けるという内容でした。私は韓国文化の授業と経営の授業を履修し、英語でのプレゼンや社会見学など、様々な学生、先生と貴重な経験をすることが出来ました。週末には現地の学生とグループを組んでアクティビティが行われ、先着の体験型文化交流(テコンドーやKPOPダンスなど)も実施されていました。自由時間もあり、各自で観光したり、友達を作って交流を深めるといったこともできます。韓国だけでなく世界中の人や文化とつながりを持つことのできる充実した6週間を送ることのできるプログラムです。
私は英語の語学力を向上させたかったので、英語で話す機会が多いプログラムを探していました。いくつかの選択肢がある中で、6週間という短すぎず長すぎない期間であり、他国のプログラムより費用がかからないという理由から、本プログラムを検討し始めました。語学研修ではなく、英語開講の授業を受けることで、実践的でより高度な英語力が身につくと考え、このプログラムへの参加を決めました。授業でも授業外でも貴重な経験ができ、本当に参加して良かったと思っています。
私は2つの授業を履修していたのですが、両方とも私が唯一の日本人で、周りは英語が公用語の学生や母国語が英語に似た言語圏出身の学生ばかりでした。そして当然これらの学生に向けた授業展開となるため、課題やプレゼン、テスト等ついていくのは結構大変でした。しかし、たくさんの学生や先生が学習やプレゼン等のサポートしてくれて、両方の科目で単位を取得することができ、多くの学びを得ることができました。韓国文化の授業では、日本と韓国の文化の違いを紹介して授業の進行にも貢献でき、学生に日本語を教えるなど、授業を通して様々な交流を深めることができました。
授業外では、現地の学生(バディ)とピクニックしたり、釜山に小旅行に行く際に8人ほどの他の留学生のグループに混ぜてもらったりするなど、比較的積極的に日本人以外の学生と親睦を深めることができたと感じています。帰国後も連絡を取り合う友達や日本で再会する友達もでき、自身の存在や視野がよりグローバルに広がったと感じます。GSPのフィールドワークにも数人の学生にインタビューという形で協力してもらいました。それぞれの出身国について、実際の生活の様子や文化の違いなどを教えてもらい、貴重な経験となりました。私はゴミ問題について取り組んだのですが、国の発展過程や文化の違いによって、考えが大きく異なっていたため興味深かったです。
実際に6週間海外で過ごして、想定以上の成長や変化を自分自身に感じました。まず、語学力に関しては、思ったことを英語で伝える際の精度と速度は格段に向上したと感じます。また、意思表示する力も強くなったと思います。英語で伝わるか不安な状況で発表した経験からか、神戸大学の授業中でも、良い意味で空気を読まずに発言できるようになったと実感しています。この6週間の経験を活かして、これから自分自身納得のいく人生を送っていきたいと考えます。
乾 想太 INUI Souta(環境共生学科 3年)
When I was looking for a study abroad program for the Global Studies Program (GSP), I wanted to take a study abroad program to study environment-related topics and communicate with people in English to improve my English skills. Korea University’s International Summer Campus (KU ISC) had 6-week courses, which was very good for me, and the price seemed cheaper than other study abroad programs. The classes held at Korea University provided various topics and were suitable for learning professional knowledge. I thought I could learn English skills more than just joining an English learning school. For those reasons, I decided to join the KU ISC. After all, I had precious experiences both inside and outside of classrooms.
I took two courses, Language Culture and Society in Korea and Strategic Management. In both courses, I was the only Japanese student, and there were a lot of native and fluent English speakers. It was very hard for me to catch up with the classes’ speed because they all spoke English more fluently than me. However, thanks to the support of my classmates and professors, I could complete both courses and take credits, and I could learn many things. In addition, I could deepen engagement between different cultures and people. For example, in a Korean language and culture class, I gave a presentation about cultural differences between Japan and Korea and told Japanese language to some of my classmates.
Outside classrooms, I could also actively communicate with people from different cultural backgrounds. For example, I had a picnic with buddies (students from Korea University) and visited Busan with international students. I have several friends still contacting me, and I could meet some of them in Japan when they visited Japan. My community was expanded and became more global. In addition, I interviewed some of the students for a field study of the GSP about garbage issues, which I am working on for the GSP. Talking with my friends from different countries about garbage issues in their home countries, I learned that their cultures could affect policies and ideas on the problems. There is more to study, but I had a great experience.
Thanks to the 6 weeks at KU ISC, I’ve grown more than expected. First, my English fluency has improved significantly; I can think and speak more quickly and express my thoughts more accurately. Second, I’ve started to share my ideas and opinions more explicitly than I was accustomed to. I believe this change came from making presentations in English during the program, which helped me overcome my anxiety about speaking in a second language. As a result of these experiences, I began to participate and communicate more actively in classes after returning to Kobe University. I intend to make the most of this experience to lead a more fulfilling life.
INUI Souta (Environment and Sustainability, 3rd year student)